اشعه چرنکوف

اشعه چرنکوف 

 

اشعه چرنکوف تشعشعی است که بر اثر حرکت یک ذره باردار در ماده دی‌الکتریک با سرعت فاز بیش از سرعت فاز نور در آن ماده دی‌الکتریک حرکت کند؛ تابش می‌شود. این مفهوم به نام پاول چرنوکوف نامگذاری شده‌است.


حتما توجه كرده ايد كه وقتي قايقي با سرعت نسبتا بالا (بيش از سرعت امواج سطحي آب) در يك درياچه آرام حركت مي كند پشت سرش موج مثلثي شكلي منتشر مي شود. تابش چرنكوف پديده اي كمابيش مشابه است. وقتي ذره بارداري در محيط ماده با سرعت بيش از سرعت نور در اين ماده حركت كند تابشي از آن ساطع مي شود كه به تابش چرنكوف معروف است. اين تابش به صورت همسانگرد ساطع نمي شود بلكه مشابه همان موج پشت سر قايق در يك مخروط (دقت كنيد اينجا مسئله سه بعدي است) منتشر مي شود.

حتما شنيده ايد كه اگر يك ذره باردار چه در خلا و چه در محيط ماده شتاب بگيرد موج الكترمغناطيسي ساطع مي كند. پديده چرنكوف به غير از آن است. اولا تاابش چرنكوف تنها در محيط ماده صورت مي گيرد. در ثاني براي تابش چرنكوف نيازي به شتاب نيست و اگر سرعت ذره باردار ثابت بماند باز هم تابش چرنكوف اتفاق مي افتد. (انرژي تابش را محيط ماده فراهم مي سازد.)

تابش چرنكوف پديده اي كاملا شناخته شده است و در آشكارسازي ذرات به خصوص نوترينو ها به طور وسيع مورد استفاده قرار مي گيرد. البته نوترينو ها خودشان بار الكتريكي ندارند اما پس از وارد شدن به محيط ماده (مثل آب يا يخ) مي توانند ذرات باردار توليد كنند. تابش چرنكوف ناشي از ذرات باردار توليد شده نشان از نوترينو دارد.

 

 


نظرات شما عزیزان:

رامان
ساعت17:50---11 ارديبهشت 1391
اولین بار آموزش آنلاین زبان انگلیسی
در هر کجای ایران که هستید و هر ساعتی که مناسب می باشد انگلیسی را شروع کنید
وبلاگ تخصصی " هر روز یک عبارت یک اصطلاح "
EnglishOnline2.loxblog.com


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط محمد نصر

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 203
بازدید هفته : 218
بازدید ماه : 314
بازدید کل : 253541
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1